Sveriges sju underverk
Vilka är Sveriges motsvarighet till antikens sju underverk? En klassisk lista.
Ett mycket populärt brädspel de senaste åren är 7wonders. Givetvis utgår det från antikens sju underverk. I princip kunde spelet nog ha hetat vad som helst om man bara ändrat faktorerna i det lite. Så mycket forntida underverkskänsla får man inte. Men det är i vilket fall ganska underhållande.
Och man måste fastslå att det verkligen rör sig om underverk, de sju byggnadsverk som traditionen anger. Med det sagt ska det påpekas att det just är traditionen, eller snarare den starkaste traditionen. Tydligen har det funnits flera listor, ibland fler än sju verk, ibland delvis andra än de vi är vana vid.
Den starkaste traditionen fastslår följande underverk som de där sju: De hängande trädgårdarna i Babylon, pyramiderna i Giza, Zeusstatyn i Olympia, Artemistemplet i Efesos, Kolossen på Rhodos, Maosoleet i Halikarnassos och Fyren på Faros. Det är förstås grekiska listor, och de flesta verken är därför grekiska, men de två första på listan finns med kanske som en gest till de stora kulturerna som grekerna visste var viktiga för dem själva.
Vilka som är häftigast, mest spektakulära, vackrast och byggnadstekniskt mest avancerade är väl en smaksak, troligen även det sistnämnda. Många håller Kolossen på Rhodos som häftigast, en 33-metersstaty man seglade igenom eller bredvid på vägen in i Rhodos hamn. Flest har kanske förstummats mest av Olympias Zeusstaty; man ska inte glömma att Olympia, platsen för de heliga olympiska spelen, antagligen var den mest kända och älskade platsen för grekerna. Mest vördnad har väl templet i Efesos tillgetts. Och när det kommer till kritan, det enda som har överlevt tidens tand är pyramiderna.
Oavsett vad man tycker så är de oerhört bombastiska - utan att bara vara något tomt uppblåst. I den mån vi kan föreställa dem, ingen vet exakt hur de såg ut (förutom pyramiderna), så var de något alldeles särskilt: mycket stora, mycket utsmyckade, mycket vördnadsingivande - häpnadsväckande utöver det vanliga kort och gott.
Det säger något om den tiden att sådana byggnadsverk restes mer för vördnaden än den praktiska tillämpningen, något som vi har förlorat i vår tid. Man får gå tillbaka minst hundra år för att finna storslagna verk som rests för annat än den praktiska användningen.
De för oss in på frågan vilka sju underverk vi har i vårt fantastiska land. Jämförelsen blir hur man än vrider och vänder i jakt på spektakulära verk orättvis. De antika underverken har tillkommit med många århundraden mellan varandra, i olika delar av östra Medelhavsområdet när respektive del har haft sin höjdpunkt. Det var en tusenårig civilisation (mångtusenårig om man räknar med pyramiderna). Den sortens rikedom som skapades, både monetärt och konstnärligt, har aldrig funnits i Sverige, bortsett från kanske under stormaktstiden (och de senaste hundra åren då den sortens konstverk inte gjorts).
Men en del häftigt har vi skapat här upp i Europas periferi. Och för att börja en liten odyssé så ska man börja långt tillbaka i tiden. Patina ger kraft och vördnad. Så första svenska underverk tillfaller en plats i Ödeshög - där Rökstenen står. Det är den klart mest monumentala av runstenar och även den mest speciella med dess förkristna budskap, dess hemliga, gåtfulla inskriptioner som gäckat forskare i flera hundra år. Det finns runstenar som är vackrare och mer majestätiska , men i det stora hela är det den mest häpnadsväckande av runstenar.
Då rådde Tjodrik den djärve, sjökrigarnas hövding, över Reidhavets strand. Nu sitter han rustad på sin gotiska häst, med sköld över axeln, den främste av Märingar.
Rökstenen finns kvar än idag. Annorlunda är det med de forna byggnaderna i Gamla Uppsala. Många skulle anse att kungshögarna där kunde utgöra underverk, men på något sätt är de inte riktigt byggnadskonstruktioner, även om de är gravkummel inuti. Men långhuset, det beryktade templet och andra hus som säkert har funnits, måste ha varit spektakulära. Kanske borde hela området ses som ett underverk.
Vissa spekulerar i att det ca 60 meter långa långhuset var själva templet som Adam av Bremen nämner. Då är väl det vårt underverk, med högarna som fond och med den pelargång av snidade pålar som sträckte sig ca en kilometer i riktning mot huset och säkert med en helig (kanske skrämmande) lund invid. Säkerligen var huset helt särskilt utsmyckat. Och säkert utgjorde det en mäktig syn likt inget annat i den tidens Sverige.
Platsen kan på sitt sätt jämföras med Olympia, den främsta av grekernas heliga platser. Gamla Uppsala var centrum både för asatron och sveafolket. Det är inte mycket i svensk historia som inger sådan vördnad, som har en sådan aura.
När vi ändå är i Uppsala! Nordens största kyrka måste ändå räknas som ett svenskt underverk. Det som drar ned betyget något är att det har en tegelfasad. Uppsala domkyrka byggdes ca 1275-1425. Man började storstilat med vacker importerad sandsten, men det blev snabbt för dyrt varför man fortsatte med tegel, som inte ger samma glänsande ton. Likväl är det en ståtlig byggnad utan dess like i Norden. I gotisk majestät sträcker sig domen mot himlen för att träffa sin gud. Ett underverk!
Inuti har kyrkan fantastiska gotiska valv som både höjer ens ande genom auran som genomsyrar platsen och som gör den något liten genom den stora rymden man befinner sig i. Gustav Vasas - Sveriges landsfader - gravkor gör det hela än mer underverkligt.
Sverige har många vackra och storslagna slott. Det mest magnifika eller mest vördnadsfulla finns tyvärr inte mer. Slottet Tre kronor brann ned 1697 och ersattes med Tessins praktfulla byggnad i klassicistisk stil. Men det gamla slottet har en helt särskild charm av målningar av det att döma. Inte bara att det är stort och har den där medeltida charmen. Det vilar något majestätiskt och vackert över det vita slottet.
Birger Jarl, staten Sveriges egentliga grundare, sägs vara slottets grundare, vilket ger det en helt särskild tyngd (fast slottet givetvis är tillbyggt genom åren). Det var inte bara huvudstadens centrum i mer än fyrahundra år, det hade tradition som inget annat svenskt slott. Slottsbranden var inte bara en tragedi för kronan, det var en tragedi för svenska underverk.
Svensk stormaktstid skapade ett överflöd av prakt som aldrig tidigare i landet. De stora generalerna och adelssläkterna blev förmögna på ett aldrig tidigare - och senare - skådat sätt. I en del historieverk kan man höra en klagan över den rikedomen i kontrast till ett fattigt folk. Självklart var det så i viss mån, men hur skulle det annars vara? Socialistisk jämlikhet? Utan ståtliga palats kan tilläggas! Sådant skulle aldrig byggas under sådana omständigheter.
Adelssläkterna skodde sig på framgångarna i krigen på kontinenten, visst, men de vågade också livet många gånger, och utan dem hade den svenska kronan förstås aldrig varit vad den ett tag var. Gustav II Adolf och Karl XII var inte ensamma på slagfältet med ett gäng karoliner. Carl Gustav Wrangels höjdpunkt i den militära karriären var nog den lyckade stormningen av Fredriksodde på Jylland 1656 och den efterföljande operationen över Lilla och Stora Bält.
Carl Gustav Wrangel var också byggherre över Skoklosters slott utanför Sigtuna, det mäktigaste av de palats som byggdes under stormaktstiden. Det finns många magnifika palats inne i Stockholm, men de drunknar lite i den täta bebyggelsen. Skokloster slott står där i den svenska Upplandsnaturen, både vilande och majestätligt resligt. Ännu ett underverk!
Unescos kulturarvslista spelar kanske inte så stor roll med tanke på hur många kulturarv som finns på listan numera. Men det är ändå talande att det första svenska byggnadsverket som hamnade på listan var Dottningholms slottsområde. Nu rör det sig om ett komplex av byggnader i ett helt område, men vi låter det bli ett undantag vad gäller vår svenska underverkslista.
Slottet ligger oerhört vackert vid Mälaren, och dess gula färg bildar tillsammans med det båa Mälarvattnet en skön svensk flagga. I sig är slottet, som började byggas på 1600-talet efter att ett gammalt slott brunnit ned, monumentalt och skönt. Men hela anläggningen gör det till ett veritabelt underverk. Platsen vid Mälaren med de vackra parkerna och trädgårdarna med statyer, fontäner och annan utsmyckning gör den förstås särskilt tilltagande. Men de övriga byggnaderna (som har tillkommit allt eftersom) förhöjer slottsanläggningen till storslagna nivåer: lustslottet Kina slott, Götiska tornet och slottsteatern med dess unika teaterkonstruktioner. I sin helhet är slottsområdet vårt kanske främsta underverk.
Bland de antika sju underverken fanns det förutom byggnadsanläggningar två statyer, nämligen Zeusstatyn i Zeustemplet i Olympia och Kolossen på Rhodos. Så vi får väl göra samma sak och finna en lämplig staty. Det finns ingen staty som är monumental på samma sätt som Fidias antika staty, som ska ha varit runt 13 meter hög och av guld och elfenben, eller för den delen den gigantiska 33 meter höga Kolossen på Rhodos föreställande solguden Helios.
Om man ska finna en staty som har likheter med Fidias staty så är väl den enda kandidaten Bernt Notkes Sankt Göran och draken i Storkyrkan i Gamla stan i Stockholm. Båda står i heligt rum och har mytologiska motiv. En likhet med Heliosstatyn på Rhodos är att båda är resta efter seger i krig. Sankt Göran och draken restes, enligt en klassisk tolkning av motivet, till minne av slaget vid Brunkeberg där Sten Sture d.ä. segrade över danskarna. Om den tolkningen är riktig så är Sankt Göran och draken ett passande nationalmonument, ett nationalistiskt underverk. Vad gäller material ligger den dock i lä jämfört med Fidias Zeusstaty. Statyn i Storkyrkan är “bara” av trä. Men den är vackert målad, förgylld och utsmyckad.
Det som också talar för att välja Notkes staty är omöjligheten att välja bland alla kungastatyer i riket. Vilken är mest pompig? Vilken kung är mest betydelsefull? Det är omöjligt att välja ut en av alla fantastiska kungastatyer, varför Sankt Göran och draken blir än mer självklar. Kanske kunde man välja någon av de Sveastatyer som finns, men de äger inte riktigt den monumentala och heliga känsla som Notkes staty utstrålar.
Men en annan lista en annan dag har säkert annan skulptur. Precis som övriga val ovan. Varsågod och gör din egen lista över svenska underverk.
Trevliga funderingar!