

Discover more from Svea Ting
Musik från de sörmländska urskogarna
Det sörmländska enmansprojektet Urskogen är aktuellt med en ny singel, och fungerar utmärkt som motgift till den moderna världens förutsägbara, själlösa musikindustri.
I april 2019 får Hans, en då tonårig ung man i Södermanland, tillgång till sin första ordentliga inspelningsutrustning för musik. Han har plinkat på gitarren och sjungit tidigare men aldrig haft möjlighet att spela in något. Den första låt han spelar in är ett egenkomponerat instrumentalt stycke han döper till “Vildmarkens Väsen”.
En ödesmättad akustisk gitarr som försätter lyssnaren i trans ackompanjeras snart av en mungiga och en trolsk flöjt som gör det svårt att inte dra paralleller till Norrtäljebandet Månegarms “Eld”. Men när man vaggats in i det förrädiska lugnet smäller det plötsligt till: fullfjädrade metaltrummor får sällskap av elgitarrer och elbas, medan en synthslinga dansar mellan de musikaliska trädtopparna.
Att produktionen lämnar en del att önska och att trummorna ersatts av elektroniska kopior spelar inte så stor roll. Det är det här som är den moderna musikrevolutionen: möjligheten för allt fler att kunna spela in och ge ut sin egen musik utan tillgång till vare sig jättestudio, orkester eller pengar för tryck och distribution.
En dator med rätt mjukvara, ett enklare mixerbord och en idé tar dig långt. Spela in själv och distribuera via de digitala plattformarna utan skivbolagens filter.
Det var vad Hans gjorde 2019, och plötsligt var musikprojektet Urskogen fött. Just skogen är ett genomgående tema, inte bara i texter utan också som inspirationskälla. När jag frågar Hans om hur skogen påverkar honom råder det inga tvivel:
“Det är en mångfacetterad inspirationskälla för min musik. Dels naturens olika sidor som kan både vara underbar men också hänsynslös i andra fall samt ens egna relation till det hela. Skogen är ju både en fantastisk plats att vara i, men den är också mystisk och ibland vet man inte vad som gömmer sig där.”
Genom åren har har det blivit två album, Naturens gång (2019) och Strävan mot bättre tider (2020), och nu är Urskogen aktuell med en ny singel. “Där Vindarna Blåser Friskt” dök upp på de digitala musiktjänsterna den 5 maj och visar tydligt hur långt Urskogen kommit i sin musikaliska resa.
Den akustiska gitarren är där, och så även den stämning som vi upplevde redan för fyra år sedan. Men ljudet är krispigare, produktionen mer sammanhållen. Den bär fortfarande spår av den glada amatörens hemmastudio, men samtidigt är den sjumilakliv från Vildmarkens Väsen.
Produktionen badar i ett behagligt reverb som ger en luftig och drömmig känsla och bjuder lyssnaren en mjuk bädd att vila i. Vi har nu också lämnat den helinstrumentala kompositionen, för i denna visa bjuder Hans oss på sång. Texten är närmast en hyllning till allt det som gett Urskogen inspiration genom åren:
Bland eviga gravfält av betong Och själlösa monument av vår tid Har somliga blivit satta av tvång Och finner aldrig någon frid Men ut bland skogar och långa strändar Under ekar och himlens ränder Här finns det plats för sinnesro För dem som söker det
Uppenbart också är att metalmusiken helt lyser med sin frånvaro. Men det verkar inte som att Urskogen övergett genren utan bara låter sig gå dit inspirationen tar honom. Hemma dundrar ofta stenhård metal ur högtalarna:
“Främst lyssnar jag på Black Metal som är min favoritgenre, men utöver det blir det en hel del folkmusik, rock, och ibland lite synthwave. Min senaste låt ”Där Vindarna Blåser Friskt” är mer inspirerad av singer-songwriter, neofolk och även till viss del gamla nationella grupper såsom Svensk Ungdom.”
Urskogen visar med “Där Vindarna Blåser Friskt” att det nya albumet är något för musikälskare att hålla utkik efter. En musik som talar till allas vår inre kärleksrelation till svensk skog och natur är nämligen ett utmärkt motgift till den moderna världens förutsägbara, själlösa musikindustri.