Det har med IQ att göra.
Har genomsnitts-IQ sjunkit i Sverige de senaste 30 åren? Har därmed också den allmänna moralen sjunkit? Platon skulle nog säga ja på båda frågorna.
Om ett par veckor kommer det ett podd-avsnitt På gamla och nya stigar om Platons dialog Staten (Platons böcker kallas för dialoger då de är i samtalsform). Det blir ett mycket intressant samtal - av flera skäl. Platon är först av allt en av historiens viktigaste personer. Han är den första riktigt stora filosofen. En engelsk lärd kallade filosofihistorien lämpligen för en samling fotnoter till Platons dialoger. Han berör alla tänkbara frågor: kunskapens natur, tillvarons karaktär, människans själ, samhällets utformning, moraliska frågor, skönhetens vara och mycket annat.
I vår tid lyder ett idiotiskt mantra “hotet mot demokrati”, vilket svagsinta personer i dagens makt-etablissemang bemålar alla hot mot dem själva med, inte minst nationalistiska och populistiska röster (vare sig dessa är nationalistiska/populistiska eller inte, ofta vräker man bara ur sig invektiv eftersom man är just svagsint). Platon visade på demokratins brister för redan två och ett halvt årtusende sedan, en viktig kritik som är nog så aktuell i vår tid.
Platon har omhuldats av kvinnliga akademiker eftersom han (eller snarare Sokrates, som har ordet) i Staten säger att kvinnor kan styra lika bra som män. Det vill kvinnorna gärna ta vara på, samtidigt som de vill förkasta mycket av det andra Platon säger. Hmm, känns det igen?
Vår tid styrs onekligen av det antik grekisk filosofi kallar för “doxa” - åsikter i stället för kunskap och insikt. Platon för lite av ett krig mot detta “doxa”. Granskar man en stor del av dagens journalistik och politik, bland vilka mycket av makten utspelar sig, finner man att väldigt mycket är känslomässigt tyckande när det kommer till kritan. Just ovannämnda mantra “hot mot demokratin” är ett sådant tyckande, helt utan substans och bara till för att göra människor rädda, varmed vissa kan behålla makten - på odemokratiskt sätt, eftersom tanken med det demokratiska samhället är att det ska vara upplyst och förnuftigt.
Det finns således många olika skäl, från vitt skilda perspektiv, att fundera över Platon och hans filosofi. Platon har också, anser undertecknad, en syn på moralen som är ganska sund. Och det är det som ska belysas här helt kort.
IQ-frågan är just lite på tapeten på grund av Hanif Balis IQ-artikel för en vecka sedan. Det är väl inte den bästa debattartikeln nu under sommaren, men det är bland det bästa som hänt på länge - nämligen att Bali faktiskt nämner det här med IQ. Det är som vi alla vet närmast tabu att prata om eftersom många intelligensforskare har visat att olika delar av världen med dess olika folk vandrar omkring med olika IQ.
Tänk om det är så att många av de migranter som kommer till Sverige har betydligt lägre IQ än svenskarna? Något sådant får inte sägas (och det gör inte heller Hanif Bali). Den allmänna hållningen är ju att invandrare blir svenskar när de sätter sin fot på svensk mark - eller att de åtminstone inom kort är rätt så svenska, så länge de får gå en ABF-kurs. Ja, det där med IQ är enligt högre PK-instans meningslöst. Det kan bara förnedra folk. Nej, egalitärt ska det vara.
Att skola, arbetsplatser, ja hela riket kanske blir lidande av den där nya IQ-impulsen spelar ingen roll när ett tabu råder. Och när den egalitära idén råder parad med den kvasimoraliska föreställningen att det är elakt att gradera människor efter deras förnuftsförmågor och egentligen alla förmågor.
Hanif Bali ondgör sig över det faktum att hela 17% av befolkningen i Sverige har IQ mellan 70 och 85 (där 100 är genomsnittet). De personerna tvingas gå gymnasium med ganska teoretiska krav och där dårpedagogiken tvingar dem att använda en analytisk färdighet de inte besitter. Tyvärr nämner Bali aldrig hur synd det är om dem med en IQ på säg 115, som tvingas arbeta sida vid sida med de där utan analytisk förmåga. Och givetvis nämner han inte att problemet för skolan eventuellt består i en stor tillökning av icke-svenska elever, med kanske lägre IQ.
Men han petar i alla fall i tabut. Och det är bra av Bali. Och det är bra av många skäl. Det där med IQ-tabu har som sagt lika mycket med den egalitära ideologin att göra. De lägre klasserna har statistiskt sett lägre IQ, och så har det väl varit så länge IQ har uppmätts. Bali tänker sig att bönder för i tiden var dömda till “underklass” trots att de kunde ha hög IQ, en begåvning som alltså gick till spillo. Nu var det inte så enkelt. Det finns gott om exempel på bondsöner som har fångats upp av landsortspräster och sedan kommit upp sig.
1900-talets skolgång har dock säkert varit bättre på det där. Bali gör en poäng av att sossarnas klasskamp har lyckats, såtillvida att den gamla arbetarklassen genom skolgång och framgångar på arbetsmarknaden har kommit upp sig och blivit medelklass. Sedan kanske sossarna har varit “för bra” på det, d.v.s. kanske har vissa ur arbetarklassen lite oförtjänt kommit upp sig.
Det är dock inte hela världen. Det är nog mycket värre idag när vår tids partier ger chansen till människor med presumtivt lägre IQ - på bekostnad av den gamla svenska stammen, därigenom att kunskapsnivåerna dras ned.
Men en lika allvarlig aspekt är att det knappast bara är teoretisk kunskapsutveckling hos svenskar med analytisk förmåga som hämmas. Även samhällets moraliska “nivå” riskerar att dras ned. En vän påpekade att det inte bara är den rent analytiska förmågan som är relaterad till IQ, utan även empati, social förmåga m.m. Och han har helt rätt, tror jag. Man kan lägga till emotionella färdigheter, förmåga till förståelse för andras situation, moralisk insikt och mycket annat.
Det är här Platon kommer in i bilden, och det är här det går på tvärs med många rådande klichéer. Många vill i vår tid att de korkade är godare än de intelligenta. Högintelligenta ses rent av som skrupellösa p.g.a. för mycket teori och för lite verklighet, medan de dumma anses vilja väl även om de ofta inte kommer upp sig. Och det kan väl stämma ibland. Men ser man med en bredare blick så är det tvärtom.
Borgarklassen, medelklassen, de mer besuttna m.m. - det som kallas socioekonomiskt förfördelad grupp - äger oftast mer dygder som gör dem moraliskt sett bättre. De har mer tålamod, de har förmågan att låta sig hämmas, de super och knarkar mindre, de är mer hälsosamma, de visar mer förståelse för andra, de är mer villiga att göra offer för stunden, de ser värden i konst och bildning mer än i lättsammare nöjen. Listan kan göras betydligt längre. Många gånger är dessa inte bara uppkomlingar genom socialdemokratisk fördelningspolitik eller kapitalets snabbspår, utan allt som oftast är dessa socioekonomiskt privilegierade faktiskt intelligentare.
Platon menar förvisso att det goda uppstår när alla finner sin plats i staten, när harmoni därmed råder. Men harmoni råder också just däri att den enskilda själen och samhällskroppen låter förnuftet härska, och att den största gruppen människor - hantverkare, jordbrukare, handelsmän etc - låter besinning härska över sina begär. Dessutom har Platon tagit över Sokrates idé om att dygd är kunskap, att du blir moraliskt bättre ju bättre du inser saker och ting (med förnuftets hjälp). Kan du med tanken greppa en dygd kommer du att uppfylla och förverkliga dygden bättre, menade Sokrates.
Vi lever i en tid när vi vill att moralen ska utgå från känslan och när vi ger the underdog högre moralisk halt. Men all erfarenhet säger att det är dem med en smula högre intelligens som är moraliskt bättre. Inte alla men statistiskt sett fler. De kan förutse vad som kan hända om man äter dålig mat, de kan inge sig med hämningar i stället för att rusa på med våld, de har förmåga att se saker ur fler perspektiv varmed de har större förståelse för andras situation, de är mer villiga att hjälpa för det allmänna goda eftersom de inser att det gynnar alla.
Först i vår tid, de senaste 25 åren, ser vi hur riktig den analysen faktiskt är. Ifall invandringen - väldigt stor från vissa områden - har skapat en allmän sänkning av IQ-graden i landet, så säger den platonska insikten att även den allmänna moralen är på nedgång. Dessutom har den moraliska makten tillkommit en grupp - de finns i politiken, journalistiken, akademin, myndigheter, mellanchefspositionen o.s.v. - som vill att känslan ska bestämma moraliska värden i stället för klokskapen. Ja, det är PK-gänget, vänsterligan. Kloker ser de ned på, Toker förlåter de alltid. Och ytterligare, den harmoni i samhällskroppen som Platon ser som en förutsättning för att det goda kan verka är givetvis rubbad när det väller in så mycket nya människor i landet (även om invandringen bara är en av flera faktorer som rubbar harmonin i samhället).
Sedan kanske inte räddningen ligger i att filosoferna blir kungar, som Platon uttrycker det. Och Hanif Bali har nog ingen riktig lösning heller. Men det är bra att han har nämnt vari ett av grundproblemen ligger. Det har med IQ att göra.
Vill du stödja Svea Ting? Det görs bäst på följande vis. Ditt stöd behövs.
Teckna en prenumeration. Info finns i fliken “prenumerera” på sveating.se.
Donera genom Swish till 0735200402. Märk din swish med “gåva”.
Dela den här artikeln med dina bekanta.
Dela Svea Ting med dina vänner.
Skriv i kommentarsfältet vad du uppskattar (eller inte) med den här artikeln och Svea Ting - bara möjligt för prenumeranter.
Idioter föder idioter är den bästa boken jag har läst i ämnet.