Är europeisk matematik rasistisk?
En pedagogisk grupp påstår det och vill därför rasera matematikundervisningen.
Naturens bok är skriven på matematikens språk. Så sade Galileo Galilei vid ett tillfälle. Han var en av den moderna naturvetenskapens stora föregångare. Den naturvetenskapliga världsbilden är en dominerande grundbult i vår moderna tillvaro. Hur mycket man än kanske föredrar musik och poesi kan ingen bestrida det faktum att matematikens och naturvetenskapens utveckling - och de uppfinningar som har kommit hand i hand med den utvecklingen - de senaste 500 åren har omformat världen radikalt och förgyllt den på alla tänkbara sätt.
Man ska inte förglömma att precis som vi har odlat musik, konst och litteratur helt fanatiskt i Europa i 3000 år, så har samma sak skett på matematikens och naturvetenskapens område. Med hängiven glöd, oändlig nyfikenhet och ofattbar snillrikhet har tänkare och vetenskapsmän löst problem, kommit med genialiska infall, skapat nya sett att studera tal och naturen.
Galilei menade förstås med sin aforism att man kan läsa och framför allt beskriva naturen med hjälp av matematiken. Naturen är nyckfull och består av en oändlig mångfald av former, men i grund och botten kan den avläsas med fysikens och kemins lagar (biologin arbetar lite annorlunda). Enligt den devisen arbetar i alla fall naturvetenskapsmännen, allt efter vad den gode Galilei sade för snart 500 år sedan.
Matematiken har nämligen fördelen att vara en idealisk vetenskap, den har närmast absoluta ideal som den följer (även om den senaste matematiken går lite längre, och även kvantfysiken). Antikens greker såg matematiken som en axiomatisk vetenskap, den följer konsekvent ett antal absoluta axiom. Även om den modernaste matematiken rubbar lite på de grundlagarna, så är ändå tanken att matematiken följer inneboende logiska lagar.
Man kan tänka som Platon. När jag ritar en cirkel i sanden blir den inte helt rund, helt cirkulär. Det blir den inte ens om du ritar med passare på papper. Med rejäl förstoring kommer vi alltid att se en viss krokighet i det vi ritar. Men i tankens ideala värld är matematiken absolut, där är cirkeln absolut cirkulär.
Galileis tanke var således att vi kan läsa av naturen med samma modell. Då kan vi greppa den på ett tydligare och mer metodiskt sätt. Och det verkar fungera enligt empirin. Precis som matematiken är universell - alla kan förstå den likadant överallt - så är förståelsen för naturens lagar (även om naturen kan upplevas olika av olika människor och olika kulturer) universell.
Matematiken är således universell. Tills P.K., Dr Woke och Mr Cancel dök upp. De senaste månaderna har en del amerikansk altmedia snappat upp hemsidan A Pathway to Equitable Math Instruction. Den är knappast den första av sitt slag, men den är väldigt tydlig i sitt avståndstagande från idén om matematiken som ett universellt språk. Och snar med att cancellera, woka och politiskt korrigera matematiken så som européer har formulerat den.
The framework for deconstructing racism in mathematics offers essential characteristics of antiracist math educators and critical approaches to dismantling white supremacy in math classrooms by making visible the toxic characteristics of white supremacy culture (Jones and Okun 2001; dismantling Racism 2016) with respect to math.
Så lyder en av instruktionstexterna. Om det finns vit-makt i matematiken så som den har lanserats av européer, både under antiken och fr.o.m. 1500-talet, då är den uppenbarligen inte universell. Nej, tydligen är matematikens språk “toxiskt” och rasistiskt. Hur är det med arabiska matematiker under medeltiden? frågar man sig annars. Eller andra som hållit på med matematik i mänsklighetens historia. Svar på det får vi inte - annat än uppmaning att återuppväcka förfädernas mattekunskaper. Undrar vad Leroy när han får den uppmaningen.
Sådana här saker är faktiskt inte helt nya. Liknande saker har alltid funnits när progressiv pedagogik ska göra sig hörd. En svensk pedagogikbok från sent 90-tal talade till exempel mycket gott om gatubarn i Brasilien och deras sätt att läsa matematiska problem i det praktiska gangsterlivet. Någon studie kunde minsann påvisa att något ljushuvud bland barnen lyckats få det rätt med jämna mellanrum trots att inte till exempel regelrätt procenträkning med i skola erforderlig uppställning användes.
Slutsatsen var förstås att det finns många sätt att lösa matematiska problem på och att det viktigaste är att redogöra för tillvägagångssättet. Det är därför dagens svenska läroplaner för matte säger att eleven ska kunna beskriva just arbetsgången, med ord om det går bättre än tal. Inte ens att slutsvaret är rätt är särskilt viktigt, hävdar några (likt devisen “det viktiga är att delta, inte vinna”). Till och med på nationella prov för barn och ungdomar är det normen.
Och lite av det låter kanske vettigt. Man kan ju ha fått en siffra fel på vägen men ändå gjort allt korrekt. - Bortsett från att en regelrätt, noggrann uppställning av en matematisk lösning i sig visar tillvägagångssättet. Lyckas man inte ställa upp hela uträkningen så har man knappast förstått den, även om man kan lära sig vissa delar utantill. Och grundtanken är just att det är den rena matematikens språk som ska användas och visas, inte förklaringar med vanliga ord. Matematiken är ju ideal, som vi påpekade ovan.
De progressiva pedagogernas tanke är förstås att man ska göra det lättare för dem som inte är duktiga i skolan. De ska minsann kunna klara skolan lika bra som dem som har sinne för abstraktioner, vilket matematik till största del är. Det hela är idéer om socialism (kapitalism är ju konkurrens och tävlan), jämlikhet (alla är minsann lika duktiga) och svaghet (de svaga ska gynnas mest, de starka helst näpsas). Den amerikanska anti-rasist-matematik-guiden visar det ganska väl.
Den menar att det är rasistiskt att ha fokus på att få rätt svar, toxiskt att kräva att man kan visa lösningen matematiskt, att svar i grupp (där förstås den duktige löser allt för korkskallarna) är finare än den individuella prestationen o.s.v. Det är faktiskt samma dynga som progressiv gladpedagogik alltid har predikat. Bara att man nu har skruvat det hela ett varv till och lagt till rasistfloskler.
Till och med idén att läraren genom ständig självreflexion om sin onda hållning kan lära sig att bli mindre toxisk och nästan salig predikades förr av gladpedagogerna. Kommunistiska samfund har alltid odlat sådana spel där man ska tvätta bort sin borgerliga uselhet. A Pathway to Equitable Math Instruction använder ordet “kritik” otaliga gånger, och alla vet att det inte kommer från Immanuel Kant utan från den s.k. kritiska teorin, grundad av Horkheimer och Adorno. Dem vi numera kallar kulturmarxister.
Det är bara den sjuka filosofiskolan som om något bra, friskt och dugligt, kan säga: “White supremacy culture infiltrates math classrooms in everyday teacher actions”. Varje rörelse en lärare, som inte lärt sig kritisk teori, gör kommer att plåga eleverna. Och ofta blir det helt tokigt, som följande om den matematikundervisning vi är vana vid: “Coupled with the beliefs that underlie these actions, they perpetuate educational harm on Black, Latinx, and multilingual students, denying them full access to the world of mathematics.
Det är ju faktiskt tvärtom. Eftersom idén är att matematikens språk är idealt och universellt, så spelar det ingen roll vilket språk du har som modersmål. Vardagsspråket är på sätt och vis i vägen. Har du sinnelag för abstrakt, matematiskt tänkande så greppar du det. Sedan talar vi om äpplen och päron m.m. för att få barnen att förstå, men målet är att få matematikern att arbeta med matematikens eget språk, bortom vardagsspråket. Men visst, är du inte intelligent nog eller har förståelse för den sortens abstrakta tänkande, ja då blir det svårt.
Vad är då egentligen kännetecknen för det där “white supremacy”? Jo, en lista i guiden visar minsann det.
Perfectionism, Sense of Urgency, Defensiveness, Quantity Over Quality, Worship of the Written Word, Paternalism, Either/Or Thinking, Power Hoarding, Fear of Open Conflict, Individualism, Only One Right Way, Progress is Bigger/More, Objectivity, Right to Comfort.
Alla påståenden är givetvis löjliga - skulle inte en kines eller arab vilja göra sin kalligrafi perfekt - men de är inte tagna ur luften. Målet är att få den duglige att känna sig dålig. Så gjorde redan gladpedagogiken för 30 år sedan. Problemet nu är att det skruvas åt genom påståendet att det är en rasistisk praktik och att denna toxiska, vit-makt-teori är nedärvd i västerländsk matematik. Varje ljushyad mattelärare ska känna sig dålig, det är avsikten. Och de svaga och mindre intelligenta ska känna att de har rätten på sin sida. Och helst bör hela den traditionella matematiken krossas.
Ett syfte är givetvis att förstöra och få inflytande men också att tjäna pengar. Altmediasajterna som tagit upp rasistpedagogiksajten ondgör sig över att sajten är sponsrad av The Bill & Melinda Gates Foundation. Det är kanske typiskt Bill Gates, men sajten kunde också ha fått väldiga statliga medel. Genom att paketera om det vanliga gladpedagogiska dravlet till antirasistisk pedagogik så kan de tjäna enkla pengar. Precis som alla vill skylta med att de tänker på klimat och koldioxid för att få lite extra statliga medel.
Men mest är förstås syftet att förstöra. Förstöra skolan, undervisningen, alla elever (smarta och dumma), lärarna (som ska bli osäkra på sin roll) samt inte minst matematiken själv. Den är ju en viktig kugge i hela världsbygget. Utan fungerande kunskaper i matematik skulle hela världen som vi känner den falla ihop, vilket är målet för den antirasistiska mass-självmordssekten.
Dårarna kommer förstås inte att lyckas. Inte på matematikens område i alla fall. Individer och samhälle får sig dock en rejäl törn, något vi har bevis på i hela västvärlden, som av sina belackare kallas rasistisk. Och när man har lyssnat till dårarna så har oändliga problem skapats. Man matten kommer att fortsätta som tidigare.
Det går säkert att lösa matematiska problem på annat sätt än integralkalkyl. Men sådan kalkyl har skapats för att det är ett effektivt redskap, nästan nödvändigt, och det är något generation efter generation har förfinat. Och ja, de var alla européer under antiken och åren 1500-1900. Men visst, vill du hellre göra beräkningar á la brasilianska gatubarn, varsågod.